Senioren volgen college gegeven door studenten

Senioren volgen college gegeven door studenten

Senioren volgen college over criminologie, het koningshuis, geschiedenis tot aan de prehistorie of analyseren samen kunst met een kunsthistoricus. Gegeven door student-docenten met passie voor hun vakgebied. Zij worden begeleid door Enny van Arkel en Ilse Nieuwland en de regiocoördinatoren in het land van de in 2014 opgerichte stichting ‘Oud Geleerd Jong Gedaan’.

Naarmate je ouder wordt, lijkt de aandacht voor cognitieve vaardigheden te verdwijnen. Je mag bingo spelen in een grote zaal, samen naar buiten voor een frisse boswandeling of bloemstukjes maken. Maar waar is de uitdaging voor het brein? Waarom mag iemand met een schat aan levenservaring, die misschien jarenlang gewerkt en wellicht ook gereisd heeft niet meer leren bij het bereiken van een bepaalde leeftijd?

Nieuw en enthousiast

Enny van Arkel kwam zelf na haar master pedagogische wetenschappen in de zorg terecht. ‘Ik was, samen met mijn goede vriendin Ilse die in hetzelfde verpleeghuis werkte, de enige in die organisatie met een WO-opleiding. Het viel ons op dat ouderen en familieleden ook naar ons toetrokken voor het intellectuele contact.’

Samen werkten ze in verschillende functies in het verpleeghuis, waar ze met hun tomeloze enthousiasme en hun onbevangen, verfrissende houding de bewoners en familieleden aan zich wisten te binden. Ze bedachten nieuwe activiteiten en vonden het logisch dat zij continu keken naar de behoefte van de bewoners.

Volle zalen bij vakantielezingen

Activiteiten in verzorgingstehuizen bestaan veelal uit bezigheidstherapie. Veel sport en spel, maar weinig intellectuele uitdaging. ‘We begonnen lezingen te organiseren over onze vakantiebestemmingen. Bij een lezing over mijn reis door Zuid-Afrika, puilde de zaal uit. Onder de collega’s bestond aanvankelijk wat weerstand, maar het bleek een geweldig middel om jong en oud met elkaar te verbinden.’ Deze formule kon op veel meer manieren worden toegepast, bedachten Enny en Ilse.

Een college voor senioren

Hoe geef je nou een goed college aan een groep senioren? Enny: ‘We doorlopen ieder college helemaal met de student-docent. We letten bijvoorbeeld op de afbeeldingen, zijn die wel duidelijk genoeg? Is het lettertype groot en leesbaar? Studenten komen uit enthousiasme nog wel eens met veel slides aan, maar dat moet behapbaar zijn.’ Wat betreft het tonen van video’s, worden studenten soms misleid, ‘filmpjes die ze zelf al zat zijn, zijn voor de ouderen nog nieuw. Die kun je dus perfect laten zien.’

In een reeks van vier

Ieder thema wordt in een collegereeks gegeven, vier keer een uur. De locaties verschillen van buurthuizen, bibliotheken tot verzorgingstehuizen. Het publiek en de grootte ervan verschilt per locatie. ‘Een populaire reeks was die over Lucia de B., heeft ze het nou wel of niet gedaan?

Ook het koningshuis blijft geliefd. ‘We kunnen stiekem na vier jaar vaststellen dat elk onderwerp dat met enthousiasme gebracht wordt, goed aanslaat bij de doelgroep. De senioren zijn vooral blij dat zij serieus genomen worden en weer cognitief worden uitgedaagd.’

Spanning bij de voorbereiding

Of de ouderen het wel interessant genoeg vinden, dat is de twijfel van sommige studenten. ‘Als je het zelf interessant vindt, is de kans groot dat je dat weet over te brengen. Het is mooi om de ontwikkeling van de student-docent gedurende de reeks te zien.’ De groep is bepalend voor de manier waarop colleges gegeven worden, ‘het kan zomaar zijn dat je een echte kenner in de zaal hebt, daar kun je op inspelen.’

Persoonlijke ontwikkeling is net zo belangrijk als het opdoen van kennis. ‘Wel voelen de ouderen zich bevrijd, er wordt eindelijk iets aangeboden op niveau. Er wordt wel eens gezegd: ‘Ik voel mij weer serieus genomen, en wat is het fijn om met gelijkgestemden samen te komen.’ Want waarom zou je alle senioren bingo laten spelen? Mensen leven écht op van het college.’

Kloof tussen jong en oud

Zowel onder ouderen als onder jongeren bestaan over en weer vooroordelen. Tijdens trainingen aan NTI-studenten, valt het Ilse en Enny op dat de associaties veelal negatief zijn. Enny: ‘Ze willen allemaal graag oud worden, maar als je ze naar associaties vraagt hoor je alleen de nadelen.’

‘Ouder worden maakt je traag, vergeetachtig, incontinent. Je kwijlt en wordt eenzaam. Wij willen deze beeldvorming veranderen, want hij is zó onterecht. Net zoals het niet klopt dat jongeren tegenwoordig lui en agressief zijn. De media speelt in beide gevallen een belangrijke rol.’

Als Enny en Ilse dan specifiek naar de positieve bijkomstigheden vragen, zijn ouderen toch ook gewoon lieve mensen, creatief en koesteren ze de nostalgie zoals ze dat bij opa en oma kennen. Enny: ‘Het beeld van ouderen is geënt op dat negatieve, het contact door middel van onze colleges, doorbreekt dat hopelijk.’

 

Bent u geïnteresseerd om colleges bij u op locatie te organiseren? Neem dan contact op door een mail te sturen. Ga voor meer informatie naar de site


Geplaatst op: 12 juli 2018
Laatst gewijzigd op: 20 juli 2018