Een ode die samenbrengt

Een ode die samenbrengt

Met magazines, worden momenten van vandaag de herinneringen van morgen. Edith van Beek van Koester media, maakt Odes. Odes aan dorpen, met daarin een levendig beeld van het dorp en zijn karakter. Een tijdschrift om te bewaren, om de bewoners van een dorp te verbinden.

Tot nu toe is er een ode gebracht aan onder andere Teylingen, Zandvoort, Lisse en Heemstede. Geschiedenis en heden komen samen in een stijlvolle glossy, met mensen aan het woord over hun dorp of gemeente. Waarom is dit zo waardevol? ‘Door meer kennis te hebben van de eigen woonomgeving, verlagen de drempels om contact te zoeken.’

Iedereen maakt deel uit van het dorp

Het is een blad met inhoud, waarin antwoord wordt gegeven op de vraag: met wie woon je nou eigenlijk? Het gesprek met de buurtbakker, wijkverplegers en geboren en getogen dorpsbewoners. Het maakt niet uit wie je bent of wat je doet, als bewoner van het dorp ben je er een onderdeel van.

De Odes

De Ode ploft op de mat

De Ode aan de gemeente Teylingen werd gevierd met 160 genodigden, maar liefst 125 ondernemers werkten mee aan de creatie. Het 196 pagina’s dikke magazine werd aan zo’n 15.000 huishoudens cadeau gedaan.

Edith: ‘Iedereen was trots, en wilde laten zien wat er gemaakt was.’ Met een plof landt het dikke magazine bij alle dorpsbewoners op de mat. ‘Een blad van ruim 700 gram, dat maakt wel indruk.’

Een cadeau voor alle dorpsbewoners

‘We laten het blad bezorgen door bijvoorbeeld de leden van de scouting, dat is een hele klus. Toen het blad in Zandvoort werd rondgebracht, kregen we gelijk een telefoontje. Zijn zus had het blad al ontvangen, maar hij nog niet. Of dat wel goed kwam?

Het rondbrengen duurt soms wel twee weken.’ Het magazine wordt slechts eenmalig gemaakt. ‘Het is een uniek product.’

Een eenmalige Ode

Waarom zou je niet vaker een dorp vastleggen op deze manier? Een inwoner van Zandvoort vraagt het zich af. Edith: ‘Het is een arbeidsintensief traject waardoor we niet met een hoge frequentie kunnen uitkomen. Om de financiën rond te krijgen moeten er echt heel veel contacten gelegd worden. Het ligt deels ook aan onze keuzes, zo gaan we voor véél redactionele inhoud. En er staan in onze “Odes” geen zelf aangeleverde advertenties.’

‘Wij schrijven ook de teksten, maken het beeld en verzorgen de opmaak voor en over alle deelnemende bedrijven. Vaak wennen voor de ondernemer, want ook hun logo plaatsen we níet bij het artikel. Maar daarom kunnen we hen wél een goede leesgarantie bieden.’

Edith van Beek – Koester Media

Container-irritaties

Het idee begon in het dorp waar Edith zelf vandaan komt, Driehuis. ‘Ik wilde mijn hele dorp laten zien hoe bijzonder het hier is. Welke initiatieven bestaan er eigenlijk en wie woont er naast je?’

Een simpel voorbeeld ‘Als je elkaar niet kent raak je misschien geïrriteerd als een vuilcontainer te lang op straat blijft staan,’ zegt Edith, ‘Ons motto is “Wij voor elkaar”. En als je je buren en je omgeving beter kent, dan zet je die container terug. Wie weet is diegene wel ziek en kan je ergens mee helpen.’

In het zonnetje zetten

In iedere ‘Ode aan…’ worden er mensen in het zonnetje gezet. Wij gaan juist op zoek naar de stille krachten. Zodra ik merk dat iemand moeilijk over te halen is, weet ik dat we goed zitten: die verdient juist een keer de schijnwerpers!’

Edith weet nog niet wanneer er een volgende editie komt. ‘We spelen met het idee om een vijf-jaar-later-editie te maken. Ik merk sowieso dat ik straal als ik hierover vertel, het is fantastisch mooi om je zo te verdiepen in een onderwerp en iets te maken dat mensen koesteren en dichter op elkaar brengt. Daar doen we het voor!’


Geplaatst op: 10 mei 2018
Laatst gewijzigd op: 15 mei 2018