Tech@doptie verbindt zorg en technologie

Tech@doptie verbindt zorg en technologie

Technologische innovaties kunnen de zorg enorm vooruithelpen, maar dan moeten zorgverleners wél kunnen werken met deze technieken. Deze vertrouwdheid met technologie moet al beginnen tijdens de opleiding. Tech@adoptie van de ROC’s RijnIJssel en Nijmegen bereidt studenten zorg en welzijn beter voor op de praktijk. Ook brengt het projectmedewerkers van zorginstellingen in contact met de nieuwste technologieën.

Voor het project Tech@doptie dienden de samenwerkende partners een aanvraag in bij het Regionaal Investeringsfonds MBO (RIF). Deze aanvraag is onlangs goedgekeurd. Het RIF stimuleert samenwerking tussen het mbo, de publieke sector en het bedrijfsleven, zodat het beroepsonderwijs beter gaat aansluiten op de arbeidsmarkt.

Zorg wordt maatwerk

Directeur cluster Zorg & Welzijn Jeroen Marée (ROC RijnIJssel) over het idee voor Tech@doptie: ‘De zorg gaat steeds meer uit van de behoeften van de zorgvrager. Ouderen wonen bijvoorbeeld langer thuis, zorg wordt echt maatwerk. Met technologie kunnen we deze zorgvraag optimaal invullen. Maar welke techniek is zinvol vanuit welke zorgvraag? Hoe moet de zorgmedewerker van de toekomst zijn toegerust? Het doel van Tech@doptie is dat onze studenten én medewerkers van zorginstellingen leren werken met de nieuwste technologische aanpassingen. Daarvoor leggen we ook dwarsverbanden met technische opleidingen.’

Intensieke samenwerking

Projectleider Tech@adoptie Inge Kamphuis vult aan: ‘Het werkt twee kanten op. Denk aan een zorgrobot. Die moet bruikbaar zijn in de zorgpraktijk én zorgmedewerkers moeten ermee kunnen werken. Ofwel: techniekstudenten leren wat ze erin moeten stoppen en zorgstudenten wat ze eruit kunnen halen. Daarvoor hebben we intensieve samenwerking opgezet met zorginstellingen, Hogeschool Arnhem Nijmegen en de Christelijke Hogeschool Ede.’

Werken in Fieldlabs

Hoe gaat het onderwijs er straks uitzien? En wat betekent dit voor de docenten? Marée: ‘Tot nu toe zijn techniek en zorg en welzijn relatief gescheiden werelden, ook in onderwijsinstellingen. Die crossover moeten we dus tot stand brengen. Daartoe zetten we een practoraat op. Studenten, docenten en medewerkers van zorginstellingen ontwikkelen onderwijs op basis van systematisch (praktijk)onderzoek. Dat doen we in zogenoemde Fieldlabs.’

Experimenteren met nieuwe toepassingen

‘Omdat Tech@doptie ingebed moet worden in het onderwijs, gaan we in een werkgroep nieuwe onderwijsactiviteiten ontwikkelen’, vult Kamphuis aan. ‘Natuurlijk betrekken we docenten techniek hierbij. En samen met de praktijk – de zorginstellingen – experimenteren we met nieuwe toepassingen. De bevindingen benutten we dan weer voor ons onderwijs. Daarnaast willen we op de hoogte blijven van de nieuwste innovaties door samen te werken met bedrijven. Dat gebeurt eigenlijk vanzelf door het onderzoek dat we in de Fieldlabs uitvoeren. Ook maken we gebruik van de contacten die zorginstellingen al hebben met het bedrijfsleven.’

Met dank aan Zorgpact, een initiatief dat de samenwerking tussen zorgaanbieders, onderwijsinstellingen en lokale overheden bevordert voor goede zorg; nu en in de toekomst.


Geplaatst op: 4 oktober 2017
Laatst gewijzigd op: 4 oktober 2017