Vervoer Houten: met een electrokar over het fietspad

Vervoer Houten: met een electrokar over het fietspad

In het Utrechtse Houten rijden twee electrokarren. Over de fietspaden. Want Houten is een fietsstad, waar het lastig is je als oudere te verplaatsen. Senioren en mindervaliden worden via de kortste routes naar hun familie gereden, de supermarkt of naar de fysiotherapeut. 

Voorafgaand aan Vervoer Houten stelde het kinderdagverblijf KidsLodge twee golfkarretjes beschikbaar voor ouderenvervoer. Eerder werden die karretjes gebruikt voor de kinderen op het dagverblijf. Nu wordt er gereden met electrokarren, de tweede werd eind vorig jaar aangeschaft.

Enthousiaste vrijwilligers

Nu is Ruud van der Mee is operationeel manager van Vervoer Houten. Hij zorgt ervoor dat technisch alles goed verloopt, doet de PR en onderhoudt het contact met de politiek. De uitvoering wordt door de 35 vrijwilligers onderling geregeld, allemaal even enthousiast. Van der Mee: ‘Per dag rijden we bijna veertig ritjes. Op zomerdagen zijn er meer ritten mogelijk, op koude dagen is de capaciteit van de karren lager.’

Het gaat om ritjes van zo’n zes tot acht kilometer, binnen de rondweg. Er mag over de fietspaden gereden worden, dus de kortste routes kunnen uitgestippeld worden. ‘We proberen ook combinatieritten te maken, er passen drie passagiers in één kar. Dat gebeurt wel eens,’ zegt van der Mee.

Boodschappen worden binnen gezet

De chauffeurs werken allemaal als vrijwilliger, een halve of hele dag per week. Van der Mee: ‘De motivatie is geweldig. De senioren die meerijden krijgen een arm aangereikt en ze lopen mee om boodschappen binnen te zetten. We hebben in totaal twintig chauffeurs, waarvan een groot deel er vanaf het begin bij is.’

Vaak gaat een rit naar de dokter of fysio, dus is de sociale betrokkenheid van de vrijwilligers zijn. ‘Eén mevrouw ging iedere dag langs bij haar man, in het hospice. Als zij werd opgehaald om weer terug naar huis te gaan, moest de chauffeur even mee naar binnen om ook haar man een handje te geven.’

Mooi Houten

Maar ook bezoekjes aan de favoriete slager van één van de passagiers gaan gepaard met interactie. ‘Dan wordt de chauffeur gevraagd even binnen te komen, voor een plakje worst.’ Naast praktische ritten, is er ook het rondje ‘mooi Houten’. ‘Dan rijd je langs het achterland van Houten, en een stukje door Nieuw Wulven, een aangelegd bos.’ In het kader van eenzaamheid kunnen mensen ook een ritje van een half uur of uur boeken. ‘Bijvoorbeeld naar een favoriete plek waar ze al langer niet zijn geweest.’

Wij rijden altijd, op tijd

Voorlopig blijft Vervoer Houten met twee karren rijden. ‘Op dit moment hebben we met twee karren voldoende capaciteit. Maar gezien het feit dat de vergrijzing toeneemt en men langer zelfstandig thuis moet blijven wonen zullen we zeker te zijner tijd moeten uitbreiden.’ Dat is de kracht, vertelt van der Mee. ‘Op die hele koude winterdag in december reed er niks, geen treinen, geen bussen. Maar wij reden, op tijd.’ Slechts één keer besloten ze niet te rijden, ‘maar toen waaiden zelfs de bomen omver.’

Een ritje met Vervoer Houten kost €2,50. Mensen met een U-pas en regiopashouders mogen voor de helft van de prijs. Van der Mee: ‘Iedereen moet gebruik kunnen maken van de dienst.’


Geplaatst op: 22 augustus 2018
Laatst gewijzigd op: 22 augustus 2018