OLVG vereenvoudigt de procedure voor ascitesdrains

OLVG vereenvoudigt de procedure voor ascitesdrains

Door voortschrijdende technologie kunnen huisartsen steeds vaker handelingen verrichten die specialisten vroeger moesten uitvoeren. Zo ook de ascitesdrain, die bij hospicepatiënten gebruikt wordt voor de afvoer van teveel buikvocht. Maar die handeling kan weer duur en omslachtig zijn. Daar heeft het Amsterdamse OLVG nu iets op gevonden.

Het afvoeren van een teveel aan buikvocht is een lastige handeling. Niet zozeer de ingreep zelf, maar met name de logistiek maakt het aanbrengen van een ascitesdrain lastig. Vaak gaat het om ernstig zieke of palliatieve patiënten voor wie vervoer naar een ziekenhuis moeilijk is. Nicolette Gunnink, verpleegkundige in OLVG, geeft vorm aan de nieuwe werkwijze. ‘We stimuleren het op de hospice of thuis prikken, door de huisarts. Dat levert ons tijdwinst op en voor de patiënt wordt deze handeling een stuk eenvoudiger en draaglijker.’

Canule afhalen bij OLVG

Een setje met spullen om een dergelijke drain aan te leggen, is met 150 euro relatief duur. En patiënten komen niet in aanmerking voor vergoeding. Het OLVG werkt met een drain van een bepaalde producent, uit oogpunt van hygiëne en kwaliteit. Dat betekent dat de setjes iets duurder zijn. Gunnink: ‘In zo’n setje zitten veel spullen die een huisarts ook in zijn koffer heeft, zoals een spuit, verdovings- en desinfectievloeistof, verband en pleisters. Alleen heeft een huisarts geen canule en een systeem om het vocht te laten aflopen, voorhanden. Daarom hebben we geregeld dat een huisarts, tegen drie euro administratiekosten, bij ons een canule kan afhalen. Het ziekenhuis regelt de vergoeding.’

Omslag in denken

Voor een huisarts die anders veel moeite moet doen om aan deze spullen te komen, is dit een uitkomst. Gunnink: ‘Voor een huisarts is het een omslag in het denken. Vaak staat hij of zij er niet bij stil dat dit een handeling is die hij zelf kan uitvoeren. Wij proberen de bezwaren weg te halen. Het aantal patiënten dat op deze manier geholpen kan worden, kan dus nog behoorlijk groeien, vermoeden wij.’

Win-win-winsituatie

De nieuwe opzet zorgt voor een win-win-winsituatie: de zieke patiënt hoeft niet meer naar het ziekenhuis te reizen en wordt zo veel pijn en moeite bespaard; het personeel in het ziekenhuis krijgt de handen vrij voor andere zorg, en de huisarts is verlost van administratieve rompslomp. Gunnink: ‘De handeling is op zich niet ingewikkeld, maar omdat ze het nooit eerder hebben gedaan schrikken veel huisartsen er voor terug. Daarom bieden we als extra service een huisarts in ons team die uitleg geeft aan de huisartsen.’ Voor die arts blijkt het ook van toegevoegde waarde dat hij dit kan organiseren voor zijn patiënt. ‘De patiënt staat centraal’, benadrukt Gunnink.


Geplaatst op: 18 oktober 2017
Laatst gewijzigd op: 25 oktober 2017