‘Relaties aangaan op latere leeftijd is spannend, het is fijn als iemand je daarbij kan helpen’

‘Relaties aangaan op latere leeftijd is spannend, het is fijn als iemand je daarbij kan helpen’

Ouderen zonder sterk sociaal netwerk kunnen soms hulp gebruiken om contacten te leggen. Daarom ontwikkelde Present Media de GezelschApp. Een app om ouderen te activeren en sociaal isolement te voorkomen. Met daarbij intensieve begeleiding en ondersteuning door een persoonlijke welzijnscoach.

Arno Naafs werkt bij online strategiebureau Present Media veel voor organisaties in zorg en onderwijs, maar ook voor commerciële klanten. ‘Vanuit deze trajecten hebben we heel veel ervaring op gedaan met het centraal stellen van en denken vanuit gebruikers. We doen dat bijvoorbeeld door uitgebreide profielgegevens te verzamelen van gebruikers, om zo een relevant aanbod te kunnen bieden.’

Zulke marketingprincipes zijn doeltreffend, maar Arno zag ze nog nauwelijks gebruikt worden in het sociaal domein. Zijn bedrijf wilde iets betekenen voor de samenleving. ‘Hoe konden we deze principes naar het sociale domein brengen, en zo echt een verschil maken in maatschappelijke vraagstukken?’

GezelschApp

Als bestuurslid bij Humanitas Twente kreeg Arno te maken met projecten om eenzaamheid te verminderen. ‘Maar ik zag het ook vlakbij: mijn overbuurvrouw was redelijk op leeftijd, en ik zag de eenzaamheid toeslaan.’
Zo kwam hij op het idee om marketingstrategieën in te zetten om eenzame ouderen uit hun sociale isolement te halen. In samenwerking met de Enschedese welzijnsinstelling Alifa ontwikkelde Present Media de GezelschApp. Op basis van vele profielkenmerken, zoals een interesse in fietsen of films, koppelt de app ouderen aan elkaar. Daarnaast krijgen ouderen een uitgebreid en voor hen passend overzicht van activiteiten in de buurt. ‘Deelnemers van de GezelschApp zijn veelal mensen die wel willen, maar zelf niet goed in staat zijn om connecties te maken met anderen.’

Een veilig gevoel

Uniek aan de app is de ondersteuning van de welzijnsinstelling. Samen met hun welzijnscoach maken ouderen een account aan voor de app, en krijgen via de instelling een inlogcode. De coaches begeleiden de ouderen in het gebruik van de app en kunnen meekijken met de berichten die via de app gestuurd worden. ‘Relaties aangaan op latere leeftijd is spannend, het is fijn als iemand je daarbij kan helpen. En de ouderenadviseur kan ook ingrijpen als er bijvoorbeeld iemand opdringerige berichten stuurt. Dat geeft hen een veilig gevoel.’

Succesverhalen

De eerste tests bij Alifa waren succesvol: ‘30% van de deelnemers maakt nog steeds dagelijks gebruik van de app. Dat is ontzettend veel – bij een gemiddelde app blijft nog niet eens 1% van de mensen hem langere tijd gebruiken.’

En de GezelschApp heeft tot succesverhalen geleid. ‘Er is bijvoorbeeld een koffieclubje door ontstaan. Mensen die in dezelfde wijk woonden werden aan elkaar gekoppeld. Dat koffieclubje komt nu geregeld samen. Ze hebben de app eigenlijk niet meer nodig: ze hebben nu contacten, ondernemen activiteiten en komen daarmee uit hun sociale isolement.’

Meer inzicht

Voor de medewerkers van Alifa was het werken met de app eerst wennen, ‘maar het brengt ze uiteindelijk meer inzicht in hun cliënten en in welke activiteiten zij bijvoorbeeld graag willen doen. Uiteindelijk waren ze er erg blij mee, omdat zij in hun toch al beperkte tijd meer mensen de persoonlijke aandacht kunnen geven die zij nodig hebben. De app en de inzichten die hij biedt blijken een welkome en zinvolle aanvulling op de reguliere werkzaamheden. Daarom willen we nu ook kijken of we in andere gemeenten en bij andere instellingen aan de slag kunnen gaan met de GezelschApp.’

Meer weten?

Kijk op de website van de GezelschApp.


Geplaatst op: 20 september 2018
Laatst gewijzigd op: 20 september 2018